Rostoucí poptávka po biopotravinách přináší nové podnikatelské příležitosti

autor: Tomáš Václavík
6.12.2006, Brno - Se zvyšujícím se počtem ekologických zemědělců roste počet výrobců biopotravin. Oproti loňskému roku se jejich počet navýšil ze 125 na současných 150 (o 20 %). Řada českých výrobců biopotravin rozšiřuje svou nabídku o nové komodity.

Ačkoliv se konvenční zemědělství potýká s nadprodukcí a problémy s odbytem, poptávka po biosurovinách se ze strany výrobců biopotravin stále zvyšuje. Zlepšují se také možnosti odbytu biopotravin v důsledku zvýšeného zájmu spotřebitelů.

Úspěšným příkladem zvýšeného zájmu výrobců i spotřebitelů jsou výrobky oceněné v soutěži "Česká biopotravina 2006", kterou každoročně vyhlašuje Nadace Partnerství ve spolupráci se svazem ekologických zemědělců PRO-BIO. Ceny vítězům předala při slavnostním vyhlášení výsledků v září 2006 ministryně zemědělství Milena Vicenová, ministerstvo také finančně přispělo na konání soutěže. Vítězem letošního ročníku soutěže byl vyhlášen BIO kysaný nápoj Mlékárny Valašské Meziříčí. Zástupce firmy Jiří Berger komentuje spotřebitelský úspěch: "BIO kysaný nápoj vyrábíme od června tohoto roku. Výkupní cena biomléka je u nás o cca 10 % vyšší než výkupní cena konvenčního mléka, 400 g nápoje stojí v maloobchodě 13,90 - 15,90 Kč. S ohledem na zájem spotřebitelů chystáme od příštího roku rozšíření biosortimentu také o BIO kysaný nápoj ochucený"

Spotřebitelská poptávka pozitivně působí i na 2 nejvýznamnější české producenty biovajec - Abatis a.s. a Biofarm s r.o. (čestná uznání Biopotravina roku 2006) I za situace, kdy biovejce stojí v maloobchodě přibližně 6 Kč, nestačí pokrývat poptávku. Zástupce firmy Abatis a.s. Jiří Kotal k tomu říká: "Plánujeme chov rozšířit na celkem 3 000 nosnic během jednoho až dvou let. Vejce z farmy prodáváme za 2,50 - 4 Kč v letním období a za 3,30 - 4,80 Kč v zimním období. Předpokládáme, že navýšením produkce vyhovíme požadavkům ze strany restaurací, pekáren a cukráren".

Sortiment produktů letos rozšířila i společnost PRO-BIO s r.o. Staré Město pod Sněžníkem. Nová řada polotovarů - Biolinie Jahelník, Pohankový dezert a Bulgur s červenou čočkou získala v soutěži Biopotravina roku čestné uznání. Marketingová ředitelka společnosti Ing. Jana Salaquardová k tomu říká: "Na základě spotřebitelské poptávky plánujeme výrobu dalších vlastních výrobků, připravujeme celou řadu novinek. Rádi bychom rozšířili nabídku i v oblasti čerstvých biopotravin - ovoce, zelenina, maso, mléko".

Další novinky přinesla nedávno na trh firma bionebio, s.r.o, konkrétně bio trvanlivé pečivo - bio melasky a bio kokosové a čokoládové sušenky. Podobný artikl nabízí od podzimu také Biopekárna Zemanka, a to jak ve sladkém, tak i ve slaném provedení. Dalším úspěchem biopotravin skončila soutěž HIT 2006 časopisu Moderní obchod. Společnost ARDO Mochov obdržela ocenění HIT 2006 za nejlepší novinku roku v sortimentní skupině Mražené a chlazené potraviny za směs mražené zeleniny BIO WOK MIX 600g.

V roce 2005 dosáhl v České republice maloobchodní obrat s biopotravinami 350 milionů korun a oproti roku 2004 vzrostl o 30 procent. Kumulovaný růst obratu od roku 2002 dosáhl 233 procent. Přesto se biopotraviny podílely v roce 2005 na celkové spotřebě potravin jen 0,18 procenty. Průměrná spotřeba na obyvatele a rok za biopotraviny je tedy v ČR 35 Kč. Ve srovnání se západní Evropou je spotřeba velmi nízká a dosahuje přibližně jen 3 až 4 % spotřeby na obyvatele a rok v EU15.

Nejvíce biopotravin (57 procent) nakoupili v roce 2005 čeští spotřebitelé v super a hypermarketech. Následují prodejny zdravé výživy a biopotravin se 37 procenty. Asi 4 procenta biopotravin se prodá přímo na farmách či tržištích a přibližně 2 procenta v drobných prodejnách potravin.

Dle omnibusového šetření o stavu českého trhu s biopotravinami provedeného v červenci 2006 si pravidelně biopotraviny kupuje 3 % českých občanů, další čtvrtina populace výrobky BIO zná, ale kupuje je jen nepravidelně, rovněž čtvrtina výrobky BIO zná, ale nekupuje a téměř polovina spotřebitelů výrobky se značkou BIO vůbec nezná a nekupuje. Výsledku šetření ukazují na značně nedostatečnou informovanost českých občanů o ekologickém zemědělství a biopotravinách. Tuto skutečnost se snaží napravit akce Září-měsíc biopotravin a ekologického zemědělství, během které se uskutečnilo letos téměř 100 různých vzdělávacích a informačních akcí. Fotografie z Měsíce biopotravin 2006 jsou ke stažení na http://www.mesicbiopotravin.cz/?o=4&g=5. Na web stránce lze stále najít aktuální akce z oblasti ekologického zemědělství a biopotravin.

Odkazy :
PRO-BIO prodej a marketing biopotravin, 541 263 456, 777 082 448, tom.vaclavik@pro-bio.cz
PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců, 583 216 609, vladimira.cervena@pro-bio.cz
Ministerstvo zemědělství ČR, Táňa Králová, tisková mluvčí, 221 811 039, tana.kralova@mze.cz
Mlékárna Valašské Meziříčí, PhDr. Blanka Kramolišová, 571 678 111
Abatis a.s., Jiří Kotal, 775 222 602, ekofarma@abatis.cz
PRO-BIO s r.o., obchodní společnost, Ing. Jana Salaquardová, 583 301 964, salaquardova@probio.cz
bio nebio s.r.o., 311 532 039, Luděk Šťastný, info@bio­nebio.cz
Biopekárna Zemanka, Jan Zeman, 605 292 802, jan.zeman@biopekarnazemanka.cz
ARDO Mochov s.r.o., Lukáš Moravec, 326 597 042, moravec@ardomochov.cz



autor:
datum vydání:
7. prosince 2006


Diskuze k článku „Rostoucí poptávka po biopotravinách přináší nové podnikatelské příležitosti“



 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!