Vzhůru na kola!

autor: Petr Kadlík
Nejekologičtější a nejpříjemnější pohyb přírodou je prý na hřbetu koně. Těžko to zpochybňovat, ale i takové kolo má něco do sebe. Na rozdíl od koně se mu nemusíte starat o žrádlo a je přece jen i o něco skladnější a nenáročnější než plnokrevník ve stáji.

Sluníčko už začíná příjemně hřát, příroda se probouzí a proto už je nejvyšší čas popřemýšlet o kole. Tento článek se nebude zabývat údržbou kola a přípravou na novou sezónu. Protože ti, co si takový servis dělají běžně sami by se tady těžko dozvěděli něco nového a ti, kteří takovou činnost svěřují odborníkům (nebo třeba tatínkům ;-) by takové informace také těžko využili. Budu se zabývat pouze pořízením nového kola, konkrétně nového kola klasického typu (tedy ne freestyle, dirt ani dětským). Při výběru je vždycky nejdůležitější ujasnit si, kam a jak chci jezdit:

Občasné cesty na krátkou vzdálenost civilizací + málo peněz

Pokud kolo vytáhnete jednou za měsíc a ujedete na něm 2 kilometry po městě, je podle mého názoru zbytečné a hloupé utrácet desetitisíce. Ač za to asi nezískám přízeň prodejců nových kol, tak bych se v tomhle případě doporučil oběhat si nejbližší bazary a navštívit nejbližší supermarkety (kterými je ČR tak zaplavená, že to jistě nebude problém).

V bazarech můžete občas narazit na velmi zajímavé kousky za zajímavou cenu. Řada náruživých cyklistů mění svá kola rok co rok a můžete tak získat loňský nebo předloňský špičkový model za zlomek jeho ceny. Což je na druhou stranu ale vyváženo nebezpečím, že koupíte kolo kradené. Supermarkety mívají také nejrůznější akce, kdy je možné pořídit nové kolo už kolem 2 tisíc. To je už opravdu hodně málo, ale kola kolem 4 tisíc bych se už příliš nebál. Znovu opakuji, jde o kolo pro občasné cesty a na krátkou vzdálenost! Stroj za tyto peníze vám prostě nemůže poskytnout výdrž ani pohodlí kol za pětinásobek, ale pokud se o ně budete náležitě starat tak svou práci také odvedou. V každém případě bych se ale na sto mil vyhnul za tuto cenu jakémukoliv horskému kolu. Horská kola do města je móda, která vám kromě daleko vyšší námahy nepřinese vůbec nic. Dvojnásob to platí pro odpružená kola, a snad desetinásobně pro takzvaná celoodpružená - tedy kola s odpruženou přední vidlicí i zadním kolem. V jejich případě si koupíte jen hodně kilogramů nablýskaného kovového šrotu, který nejenže nepruží a nedělá jízdu pohodlnější, ale často ani nejede a nebrzdí. Osobně bych v této cenové kategorii doporučil trekkingové kolo.

Častá cesta po městě i mimo města po silnici, projížďky po polních cestách a lehkým terénem

V při tomto použití je podle mě jednoznačným vítězem právě trekkingové kolo. Je to kompromis mezi kolem silničním a terénním, z obou si vzal to lepší, a výsledkem je univerzální stroj. Z horského si vzal bohaté převody, bytelnější konstrukci i pneumatiky, ze silničního zase větší průměr kol s úzkou pneumatikou a lehčí a elegantnější rám. U těchto kol už poslední dobou bývá standardem odpružená přední vidlice, někdy i zadní nebo odpružené sedlo.

Trekkingová kola se dělají i jako turistická (tzn. mají rozšířenou výbavu) nebo crossová (jsou naopak 'očesaná', nemají blatníky a podobně).

Časté cesty mimo město na delší vzdálenost

Zde je to opět jednoznačné, silniční kolo je nejlepší volba. Je mimořádně lehké a díky bohatému převodování i rychlé. Díky moderním technologiím už ztratili i známou nectnost starých 'Favoritů', galusky velmi náchylné k propíchnutí nebo jinému poškození. Ale stejně na jízdu v terénu s takovýmhle kolem zapomeňte, jeho doménou jsou kvalitní silnice. Odpružená většinou nebývají, protože každý silniční cyklista vám bude tvrdit že je škoda každého gramu navíc.

Těžký terén, sjezd, prostě divočina!

A jsme u tzv. horáků. Mohutná konstrukce, mohutná kola, velká výdrž. To všechno jsou horská kola. Pokud chcete využívat to, co kolo opravdu dokáže tak určitě oceníte přední odpružení. Pokud nejste příznivci pomalé jízdy krajinou ale pořádného svistotu tak určitě i zadní. Zde ale zase musíme počítat s problematickou konstrukcí nosiče na celoodpružená kola.

Technologie

Rámy kol jsou určující pro váhu kola. Nejklasičtější rám je ocelový, je pevný, bez zbytečných vibrací za jízdy ale také nejtěžší. Duralové rámy jsou lehké a tuhé. Mají ale problémy s vibracemi, proto jsou vhodné pro odpružená kola kde tento problém vyřeší odpružení. Hořčíkovým rámem určitě nic nezkazíte. Je mimořádně lehký, výborně pohlcuje nárazy i vibrace. Ale samozřejmě to vyvažuje cenou. Pokud chcete něco 'fajnovějšího' tak se můžete poohlédnout po titanové, magnesiové nebo kompozitní konstrukci. Ale to už jsou stroje, za které zaplatíte v klidu i přes 100 tisíc ;-)

U většiny kol kromě silničních narazíme na odpružení. Při jeho výběru ale musíme počítat s vahou jezdce. Běžné odpružení se dělá na průměrnou mužskou váhu kolem 80 kil. Pokud si na něj ale sedne křehká dívka nebo žena třeba kolem 50 - 60 kilogramů, tak odpružení nemůže pracovat v režimu pro jaky bylo konstruováno. Místo zvýšení pohodlí s sebou vezeme zátěž navíc. V takovém případě je dobré buď se vzdát odpružení (dobrý obchodník vám takovou úpravu rád udělá) nebo mít jistotu že opravdu kupujeme 'dámské' nebo dokonce 'dětské' odpružení. V každém případě ale musíte počítat s nutností častější údržby odpružených kol než je tomu u kol klasických.

Jestli čekáte že vám doporučím jednu ideální firmu tak vás zklamu. Na našem trhu jsou desítky značek, řada z nich je českých (myšleno ve smyslu že se ta kola u nás montují, komponenty ze kterých jsou sestavena jsou dovozové). Každá firma má trochu jiné výrobky s trochu odlišnými vlastnostmi. Ale pokud vím tak žádná nejsou vyloženě špatná. Vždy jde o nějaký kompromis mezi cenou a vlastnostmi a nastavení toho kompromisu je jen a jen na vás.



autor:
datum vydání:
2. dubna 2004


Diskuze k článku „Vzhůru na kola!“



 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!