Chcete vědět, kdo vyrobil vaši outdoorovou bundu? Od českých firem se to nedozvíte.
Společnost NaZemi podrobila šetření 13 českých značek. „Zatímco ve světě se otázka společenské odpovědnosti v dodavatelských řetězcích již pojímá jako běžná součást CSR, v ČR byl náš dotaz na společenskou odpovědnost pro firmy často překvapením. Bylo to nejspíše poprvé v jejich 20leté historii, kdy jim tuto otázku někdo položil. Některé z nich se přesto již začínají o podmínky výroby svého zboží zajímat. Naprosté minimum z nich však koná konkrétní kroky,“ shrnuje závěry autorka výzkumu Anna Lazorová ze společnosti NaZemi.
Ve srovnání s obdobným výzkumem z roku 2010 došlo v roce 2011 k pozitivnímu posunu u společnosti Alpine Pro, která v reakci na předloňský výzkum NaZemi vyvinula etický kodex, kterým upravuje podmínky ve svém dodavatelském řetězci. Dalším pozitivem je, že svůj etický kodex veřejně publikovala firma Direct Alpine. Na druhou stranu firma Hannah loni po publikování výsledků výzkumu deklarovala, že se do výzkumu nezapojila pouze z nedorozumění, nového výzkumu se však již odmítla zúčastnit zcela vědomě. Stejně tak se do nynějšího výzkumu nezapojila ani společnost Husky.
„Zajímavým zjištěním bylo, že firma nemusí být velká, aby působila transparentně a mohla se chovat odpovědně. Například jedna z menších firem – Warmpeace – nám jako jediná poslala seznam svých dodavatelů a velice otevřeně komunikovala,“ podotkla Anna Lazorová ze společnosti NaZemi.
Dle zjištění agentury Ipsos Tambor z loňského listopadu jsou Čechům témata společenské odpovědnosti stále bližší. Tři čtvrtiny populace se při nákupu produktů ohlíží i na skutečnost, zda je výrobce společensky odpovědný či nikoliv (nárůst z 63 % na 75 %) a pro 86 % zaměstnaných lidí je důležité, zda je jejich zaměstnavatel společensky odpovědný či nikoliv.
Českých outdoorových značek jsou v ČR desítky. Slovo „českých“ v předchozí větě bychom však spíše měli dát do uvozovek. Z telefonického průzkumu, který společnost NaZemi uskutečnila v roce 2010 vyplynulo, že přes 50 % těchto firem přesunulo svoji výrobu do Asie. A ze značek, které našemu trhu dominují, tak učinily již téměř všechny. Z výzkumu společnosti NaZemi provedeného v roce 2010 mezi vietnamskými a čínskými dělníky tamních textilních továren vyplynulo, že dělníci pracují až 16 hodin denně 6 dní v týdnu za minimální mzdu, která jim nestačí ani na základní potraviny. Jsou šikanováni a zastrašováni, je jim bráněno v zakládání odborů apod.
Dotazované značky: Alpine Pro, Bushman, Horsefeathers, Humi, Warmpeace, Direct Alpine, Hannah, Humdrum, Husky, Loap, Meatfly, Nugget, Rock Empire
Dotazník společnosti NaZemi vyplnilo ze 13 zkoumaných firem pouze pět (prvních pět v pořadí ve výčtu výše). Tyto informace tazatelé z NaZemi doplnili daty z veřejně dostupných zdrojů a připravili profily jednotlivých firem.
Výzkum si můžete stáhnout zde: Outdoorové firmy a odpovědnost
Poznámky:
Outdoorové firmy a odpovědnost v roce 2010, NaZemi (zde převažovaly zahraniční firmy): www.svetvnakupnimkosiku.cz/files/texty/tiskove-zpravy/setreni-spolecenske-odpovednosti.pdf
Výzkum CSR, Ipsos Tambor (2011): www.ipsos.cz/tiskove-zpravy/lidem-v-cr-jsou-temata-spolecenske-odpovednosti-stale-blizsi
Výzkum u výrobců outdoorových oděvů ve Vietnamu a Číně, NaZemi (2010): www.svetvnakupnimkosiku.cz/files/texty/tiskove-zpravy/outdoor-vyzkum-vietnam-cina.pdf
autor:
Diskuze k článku „Chcete vědět, kdo vyrobil vaši outdoorovou bundu? Od českých firem se to nedozvíte.“
Další články na podobné téma | ||
---|---|---|
Expozice v Památníku zapadlých vlastenců prošla inovací | Druhý ročník
iniciativy
„Zelenější
zítřek“ | Češi za rok odevzdali 767 tun úsporných zářivek |
zobrazit více článků... |