Z Černé hory do Jánských lázní přes rašeliniště a Modré kameny

autor:
Asi nejhezčí trasa, kterou se můžete vydat pěšky z Černé hory do Jánských lázní. Cestou se budete kochat krásnými výhledy směrem ke Sněžce, projdete jedním z nejcennějších míst v Krkonoších, vylezete na skály a rozhlédnete se do kraje směrem na Svobodu nad Úpou, Maršov a Jánské lázně.

Vyrazte brzy

Zejména rašeliniště je oblíbené turisty, proto doporučuji „stát na značkách“ u lanovky ideálně už těsně před otvíračkou. Cesty nejsou úplně široké a pokud se chcete kochat, užijete si více samoty a nebudete překážet turistům spěchačům, kteří se honí za kilometry.

Jak se tam dostanu?

Nejsnadněji lanovkou z Jánských lázní a od ní pěšky po zpevněné turistické cestě kolem bývalé Sokolské boudy a Černé boudy na rozcestí Václavák. Lanovka na Černou horu je součástí půlroční permanentky výLETNÍ sezónka a čtyřdenní EnjoyCard od Skiresortu Černá hora – Pec.

Centrální část rašeliniště se nachází v sedle mezi Černou a Světlou horou kousek pod Černou boudou. Od lanovky vás tam zavede žlutá turistická značka.

Kolem rašeliniště vede nejstarší krkonošská naučná stezka,

která Vám poskytne opravdu spoustu zajímavých informací. Tou základní je, že se nacházíme v Klidovém území národního parku, není tedy možné chodit mimo vyznačené cesty. Stezka tvoří okruh, kterým se vrátíme na rozcestí Václavák, kde stezka začíná. Více se o ní dozvíte v našem starším článku věnovaném přímo rašeliništi.

Za krásnými výhledy

První kroky Vás zavedou nově opravenými povalovými chodníky na vyhlídku na centrální rašelinnou louku, která byla nedávno vyměněna za novou. Po té, co se pár metrů vrátíme, se vydáme směrem k Hubertově vyhlídce.

Cestou se můžeme kochat krásnými výhledy na Sněžku a její okolí. Umožní nám to mladý les, který zde teprve vyrůstá po odumření starého lesa, který podlehl exhalacím síry na konci minulého století a kůrovcové kalamitě. Jste tak svědky úžasného divadla, které nám předvádí příroda. Samotná Hubertova vyhlídka je už zarostlá a není z ní moc vidět.

Cesta nás dál povede lesem až k Pardubickým boudám. I zde můžete vidět práci samotné přírody, jak si poradila s kůrovcem a obnovou po letech kyselých dešťů. U bud se napojíme na asfaltku, kterou jezdí dolů cyklisté a kolobežkáři, takže pozor. Po zhruba dvou kilometrech budete z asfaltky odbočovat dolů z kopce.

Modré kameny

Po pár metrech narazíte na první „Modré“ kameny, které lákají k vylezení. Slézt zpět je trošku náročnější, tak zvažte své schopnosti a schopnosti svých dětí. Pozor zejména ve vlhkém počasí. Může to tu klouzat. Místo je to ale vskutku nádherné. Kolem modrých kamenů dolů budete procházet nejobtížnějším úsekem cesty. Je to u opravdu hodně kamenité. Po chvíli se Vám díky těžbě otevře krásný výhled do krajiny. Nakonec budeme procházet krásným mladým lesem. Cesta nás dovede opět na zmíněnou asfaltku po které se vydáme směrem do Jánských lázní. Cestu si můžeme zkrátit po modré turistické značce. Pokud se chcete vyhnout frekventované silnici směrem na Vrchlabí a Svobodu nad Úpou, odbočte do města a projděte jím až na parkoviště u lanovky.

autor:

datum vydání:
13. září 2024

Diskuze k článku „Z Černé hory do Jánských lázní přes rašeliniště a Modré kameny“

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!