Realita versus předsudky: Skutečně vás bude nabíjení elektromobilu zdržovat?

autor: Petr Kadlík
Kolem elektromobilů panuje řada předsudků. Jedním z nejčastějších je: „nemám čas neustále elektromobil někde nabíjet“. Dnešní auta se spalovacím motorem zvládnou na jednu nádrž ujet třeba i 1000 km, ale elektromobil na jedno nabití ujede sotva pár set kilometrů a člověk proto ztratí spoustu času nabíjením. A nebo snad ne?


Benzín versus baterie

Na začátek je potřeba říct, že budu popisovat situaci „obyčejného člověka“, který nemá v garáži u svého domu vlastní nabíječku, ideálně „zadarmo“ napájenou ze solárních panelů na střeše. V takovém případě většinou i odpůrci elektromobilů uznají, že má takový provoz řadu výhod. Ale co když majitel vozu takový luxus nemá k dispozici?

Jako dlouholetý řidič benzínových aut, který už za volantem najezdil statisíce kilometrů, jsem se rozhodl vyzkoušet to na vlastní kůži. Následující text proto vychází z mých osobních zkušeností, které jsem získal přes prázdniny se elektromobilem Peugeot e-208, který nám do redakce na test laskavě zapůjčil dovozce Peugeotů do republiky, firma P Automobil Import s.r.o.

Tento menší elektromobil, velikostí srovnatelný například se Škodou Fabia, má dojezd na jedno nabití „pouhých“ 400 km. Je to tedy přesně takový typ , který je podle řady lidí kvůli potřebě častého nabíjení „nepoužitelný“ v běžném životě. Moje zkušenost s ním je ale jiná.

Benzín a nafta jsou jasný vítěz, palivo lze načerpat báječně rychle

Palivo se do nádrže rozhodně doplní rychleji, než za jak dlouho se i na velmi rychlé nabíječce dobije energie do akumulátoru elektromobilu.

Není tedy o čem mluvit, benzíňák nebo nafťák je prostě nejlepší. Nebo, že by se při takovém porovnávání na něco zapomenulo? No, vlastně trošku jo...

Než k tomu parádně rychlému doplnění tekutého paliva dojde, tak musíte ze své cesty do cíle odbočit na čerpací stanici. Těch je u nás fakt hodně, takže jí většinou není potřeba složitě hledat. Tedy, pokud třeba není hluboká noc a všechny při cestě nemají zrovna zavřeno.

Aut s prázdnou nádrží je ale také hodně, takže než dojde k samotnému tankování, tak si musíme vystát frontu na volný stojan. V klidu si tedy sedíte ve svém autě mezi hromadou nastartovaných aut a minuty čekáte, až na nás přijde řada.

Pak hurá, konečně jste u stojanu a můžete začít tankovat chemikálie vyrobené z mrtvých dinosaurů do své nádrže a u toho inhalovat zplodiny z okolních aut i výpary z paliva. Nakonec zbývá už jen dojít k pokladně, vystát si další frontu a zaplatit. Hotovo, vše je konečně vyřízeno. Už jen usednout zpět do svého vozu a vrátit se na cestu.

Tohle má být rychlé? Tohle, že vás vůbec nezdržuje? Vůbec to není rychlé, jen to dnes už každý řidič pokládá za automatické! Fakt je to ale něco, co vás baví?

A jak je to s tím pomalým nabíjením elektromobilu, které strašně zdržuje?

Baterie se dobíjí relativně pomalu, přesto vás na rozdíl od klasického paliva nemusí vůbec zdržovat. Jen to chce změnu myšlení.

Jasně, i tady můžete zajet na pumpu, dát auto na nabíječku a u drahého kafe a ještě dražšího jídla desítky minut čekat… Nicméně, nemusíte. Ta volba je na vás. Autem přece většinou nejezdíte stovky kilometrů „jen tak“, ale pokaždé jedete „někam“ – například na nákup nebo na výlet.

Nabíječky na rozdíl od čerpacích stanic ale nenajdete jen na okrajích měst. Po celé republice jsou tisíce nabíječek a na rozdíl od pump je už najdete skutečně všude. Jsou u větších i menších obchodních domů, na veřejných i firemních parkovištích, u úřadů, u restaurací, památek i dalších podniků a zařízení.

Takže přijedete například na nákup, do kina nebo muzea a auto zaparkujete normálně na parkovišti. Rozdíl bude jen v tom, že si zvolíte parkovací místo u nabíječky. Zde pouze zapojíte nabíjecí kabel, spustíte na stojanu nabíjení, zamknete vůz a jdete si v klidu po svém.

Proč ztrácet čas čekáním u auta, jako když tankujete klasické palivo? Ono se auto u nabíječky určitě samo bát nebude. Navíc nabíjecí kabel se při nabíjení sám uzamkne, takže se ani nemusíte bát, že v době vaší nepřítomnosti někdo kabel z auta vytáhne.

A pak, až si všechno zařídíte a vrátíte se ke svému čtyřkolovému miláčku, tak je auto už zcela nabité a připravené na další dobrodružství. Nemusíte se ani zdržovat s placením, to se vyřeší elektronicky. Nemusíte nikam extra zajíždět, nemusíte čekat v žádné frontě, nemusíte čichat výfukové plyny ostatních aut ani čekat, než si před vámi u pokladny na pumpě koupí nějaká podivná existence krabičku cigaret a láhev alkoholu.

Jak tedy vychází srovnání rychlosti doplňování „paliva“?

Teoreticky to nabití zcela prázdné baterie trvá třeba i o hodinu déle, než natankování paliva do nádrže. O to ale ve skutečnosti vůbec nejde. Díky způsobu doplňování energie do elektromobilu jste neztratili desítky minut na pumpě, ale naopak jste si spoustu času ušetřili. Celý proces nabíjení pro vás ve skutečnosti znamenal zdržení maximálně 2 minuty.

Zkuste si někdy změřit, zda za tu dobu dokážete zajet na pumpu, vzít plnou nádrž a zaplatit. Jsem si jistý, že i jedno tankování pro vás znamená větší ztrátu času, než za jak dlouho jsem třeba 3x dobil svůj půjčený elektrický Peugeot e-208. Přitom mi to ve výsledku i přes menší kapacitu baterie v „Pežotku“ dalo větší dojezd, než kolik vám i při úsporné jízdě může na jednu nádrž nabídnout váš spalovák.

Mě to zní jako dobrá budoucnost a jak v podobných situacích říkal jistý pan Horst: „A to se vyplatí, přátelé!“

Elektromobilů se prostě není třeba bát. Jistě, mají některé problémy. Ale je to jen tím, že novodobé elektromobily jsou stále novinkou, do kterých se klasickým automobilkám z řady důvodů příliš nechce. Auta na spalovací motor se vyvíjela přes sto let a ještě relativně nedávno měla menší dojezd, než jaký mají dnešní elektromobily. A to nemluvím o tom, jaký pravidelný a časově i finančně náročný servis tyto vozy vyžadovaly.

Dnes už je změna jen v našich hlavách. Ostatně, pamatujete ještě staré tlačítkové mobily, které vydržely na jedno nabití klidně i celý týden? Výrobci se předháněli, kdo u svého modelu nabídne delší výdrž. Pak najednou došlo ke změně a pro zákazníky začaly být důležité zcela jiné parametry.

Když má dnešní smartphone výdrž dva dny, tak je to už pomalu rekordní výsledek. Prostě každý den dáme mobil na nabíječku a mezitím si užíváme možností, o kterých si klasické staré mobily mohly nechat jen zdát.

Uživatelé změnili své návyky a přizpůsobili se nové technice. S elektromobily je to stejné. Přesedlání do auta s elektrickým pohonem pro vás může být podobná změna k lepšímu, jako výměna staré tlačítkové Nokie za moderní Samsung, Xiaomi nebo iPhone. A věřte tomu, že to za to stojí.

A jaký byl elektromobil Peugeot e-208 v reálném provozu?

Podrobně vám to popíšu v samostatné recenzi, ale ve zkratce - byl to velmi příjemný zážitek.

Tenhle elektrický Peugeot se na silnici skvěle osvědčil a to jak při jízdě po městě nebo na kratší vzdálenosti, tak i na delší rodinný výlet. Sice s ním nejspíš nepředhoníte žádný supersport (ať už na benzín nebo na elektriku), ale přesto je to velmi dobré, hbité a mrštné auto, které vám za volantem udělá radost. Zkuste si ho v nějakém autosalonu Peugeot vyzkoušet a sami uvidíte.

PS: a nedejte prosím na „zaručené zprávy“ od lidí, kteří elektromobilem na delší vzdálenost sice nikdy nejeli, ale přesto „prostě ví“, jak moc jsou auta na elektriku nepoužitelná. Ty doby jsou dávno pryč, dnes to vozy plně srovnatelné s klasikou.

Elektromobily jsou jen tišší, pohodlnější, ekologičtější, levnější na provoz a vyžadují daleko méně servisu, než vozy se spalovacím motorem. Ale až na těchto „pár drobností“ jsou to vlastně úplně normální auta :-)



témata článku:
autor:
datum vydání:
30. září 2024


Diskuze k článku „Realita versus předsudky: Skutečně vás bude nabíjení elektromobilu zdržovat?“



 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!