Přemýšlíte, když nakupujete?

autor: RNDr. Jiří Jakl
O původu produktů na našem potravinovém trhu většina spotřebitelů příliš neuvažuje. Důležitá je především cena. Jen někdo při výběru zohledňuje domácí výrobky. Jestliže je cenový rozdíl dvou srovnatelných produktů významný, hlavním rozhodovacím faktorem je právě cena. Z dlouhodobého hlediska bohužel naše rozhodnutí vždy správná být nemusí.

Vezměme si za příklad třeba taková jablka. U nich spotřebitel vybírá hodně i podle vzhledu. Proč kupovat domácí jablka, když chemicky ošetřená a dotovaná z Unie vypadají lépe a jsou i levnější? Naše podvědomí a konečné rozhodnutí může také hodně ovlivnit reklama (známé 'akce' - cenové nabídky nejen supermarketů). Cena, vzhled a reklamní masáž prodávají zboží a nad domácími zemědělci se mávne rukou - prostě nedokáží konkurovat, je to jejich problém. Naše zemědělství se nevyplácí a z pohledu spotřebitele je zbytečné.

Zatímco se spotřebitel rozhoduje stále podle stejných kritérií, tím, kdo tu nakonec rozhoduje, je někdo úplně jiný. O ceně prostřednictvím dotací a celních nařízení rozhodují politici, o prodejnosti pak ekonomové. Tato vláda (moc) je realizována různými nařízeními a penězi (kapitálem). Osud brazilských pralesů a domácí krajiny je tak ve lhostejném světě zpečetěn. Je výhodné zničit prales pro produkci levného kuřecího masa? Stříkat jablka, aby lépe vypadala; byla zdravější? Dopravovat zbytečné tuny zboží často nešetrnou silniční dopravou, když místní produkce dokáže naše potřeby uspokojit také (a potažmo řeší i problém nezaměstnanosti). Proti osudu českého venkova a pralesů se obvykle ozve jen několik ochranářů. Často ale s přinejmenším podivným způsobem prezentace.

Je jen otázkou, do jaké míry je náš život naplněn, co je výsledkem snažení našich politiků a ekonomů. Život v demokracii nám naštěstí dává možnost volby, diskuse, vlastních zodpovědných rozhodnutí a možnost apelu na politiku našich vládců. Používejme rozum a ne lhostejnost.



autor:
datum vydání:
17. března 2004


Diskuze k článku „Přemýšlíte, když nakupujete?“



 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!