Posnídejte Fair trade - produkty, které jsou prostě fér, již tuto sobotu

autor: Martin Singr
Fair trade výrobky vznikly jako reakce na situaci v zemích třetího světa, kde pracovníci nedostávali za svoji práci spravedlivou odměnu. Modrozelené známky fair trade přímo na obalu tak garantují k lidem i k přírodě šetrné výrobní podmínky. Tato známka zaručuje, že výrobek byl certifikovaný podle standardů organizace Fairtrade International.


Nejen jídlo

Není ale jen modrozelené logo, fair trade znázorňuje i zelené logo se žabičkou, certifikace od Rainforest Alliance, které lze vidět na banánech a ananasech. Certifikát vydává americká nezisková organizace Aliance deštných pralesů (Rainforest Aliance) a zákazníci díky němu ví, že potraviny pochází z farem, kde se hospodaří ekologicky šetrným a společenský zodpovědným způsobem. Nejde přitom jen o ovoce, tento certifikát mají i čaje, káva, čokoláda, dřevo a třeba i květiny.

Kromě potravin se Rainforest Alliance angažuje také v certifikaci výrobků ze dřeva, pro kterou používá certifikát Forest Stewardship Council (FSC).

Fair trade není bio, jen skoro

Veřejnosti často zaměňuje dva pojmy, totiž biopotraviny a fair trade. Není to ale totéž, ačkoliv rozdíly jsou malé a 70 % fairtradových výrobků je dnes certifikováno jako bio. „Fair trade se primárně zaměřuje na podmínky výroby a obchodování,“ vysvětluje Stanislav Komínek z organizace NaZemi a dodává, že jedním z principů je pěstování šetrnější k životnímu prostředí. Nesmí se například používat zakázané zemědělské chemické látky ani využívat geneticky modifikované plodiny.

Na téma nákupního chování se samozřejmě koná mnoho průzkumů a zdá se, že sociálně zodpovědný přístup pro nás není tak důležitý, na prvním místě cena, pak kvalita a třetí bývá ekologie. Pouze každý pátý sleduje v obchodě označení o způsobu produkce na výrobcích a za ty s ekoznačkou je ochoten zaplatit více. Ekoznačky sledují spíše mladí a vzdělanější lidé žijící ve velkých městech.

Z mnoha výzkumů dále vyplývá, že loga Rainforest Aliance a Fairtrade spotřebitelé skoro neznají, lépe je na tom logo biopotravin. Ale i u značky bio polovina dotazovaných logo nezná nebo neví přesně, co znamená. Polovina respondentů, kteří certifikáty znají, uvedla, že tyto potraviny kupují pouze občas.

I v supermarketech

Dlouho tradici a dobré jméno mají biopotraviny a Fair Trade výrobky v dm drogerii. Zde se v nabídce objevily v roce 2007 jako v jednom z prvních řetězců v ČR. A sortiment je stále pestřejší. „Nabídku tradičních fair trade výrobků jako jsou čaje, káva, cukr, čokoláda či kakao jsme obohatili o další speciality v podobě datlových, ovesných a čokoládových tyčinek, marmelády a dalších produktů,“ potvrzuje Eva Vaněčková z dm drogerie markt. Dnes lze zakoupit „férové výrobky“ nejen ve specializovaných prodejnách a zdravých výživách, ale i v supermarketech.

Naopak Interspar nedávno fair trade produkty přestal nabízet. Spolu s nimi vyřadil z prodeje i nějaké biopotraviny. Podle vyjádření zástupců firmy to bylo proto, že o tyto potraviny, které v nabídce nebyly moc dlouho, neměli zákazníci zájem.

Dáte si férovou snídani?

Již zítra v sobotu 11. května, se bude konat tradiční „Férová snídaně ve vašem městě“:www.ferovasnidane.cz. Jde o celorepublikový happening, kdy fanoušci fair trade posnídají na veřejném místě, aby netradičně oslavili Světový den pro fair trade. Zatímco v roce 2011 se snídalo na 41 místech, loni to bylo na 57 místech republiky. Vzestupný trend se nezastavil a letos již je 80 přihlášených míst po celé republice.

„Účastníci si na snídani přináší vlastní dobroty, ať už fairtradové (káva, čaj, buchty z fairtradových surovin) nebo lokální (sýry, med, zelenina). Většinou se snídá na dekách v parku, u stolu na náměstí nebo na jiném oblíbeném a veřejně přístupném místě,“ poodhaluje Komínek a zve tak všechny zájemce na piknik v trávě.



autor:
datum vydání:
9. května 2013


Diskuze k článku „Posnídejte Fair trade - produkty, které jsou prostě fér, již tuto sobotu“



 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!