Opravdu budováním domečku z vytrhaného živého mechu budujeme v dětech vztah k přírodě?
„ Alespoň v dětech budujeme vztah k přírodě.“ Opravdu?
Ano, i já jsem jako malá tenkrát na prázdninách na chalupě nad Valašskými klobouky spolu se sestrou, sestřenicí a bratrancem stavěla domečky pro veverky a soutěžili jsme komu veverky sežerou víc lískových oříšků. Nicméně nenapadlo mě vyloupávat mech. Používali jsme spadanou kůru, listí či větvičky a suchý mech, který šel sebrat. To vše v hospodářském lese.
Jeden z diskutujících píše o tom, že jeho dcera má zakázáno trhat květiny, ale tohle by jí nezakazoval. Ale měl by. I mech je živý organismus, který je navíc domovem spousty drobné havěti. Vztah k přírodě v dětech nevypěstujeme tím, že jim dovolíme rvát ze země mech a hrát si s ním, ale především tím, že jim tohle vysvětlíme, případně vezmeme s sebou do lesa lupu a tu drobnou havěť jim třeba ukážeme.
„V lese na Mísečkách přibližuje dřevo těžká technika, tohle je proti tomu nic“
Ano, tohle je proti tomu nic, ale proč dělat něco, co může škodit, i když málo. Ano těžká technika v lese je masakr, ale používá se v hospodářských lesích, které jsou primárně určené na těžbu dřeva, nikoli v Národním parku. To ovšem nic nemění na tom, že i zde by se měl přístup změnit.
Nicméně opravdu není nutné si říkat něco ve smyslu: "Když to tu oni takto ničí (ať už je to těžba nebo třeba lidi odhazující odpadky, motorkáři...) tak moje dítě tu může sápat mech, kůru z živých stromů, kytky..).
Pro dítě bude hodnotnější informace, že to dělat nemá, proč a hledání alternativy místo živého mechu, než chvilková radost z položení mechu, který umře, na střechu domečku.
Samozřejmě se může ptát, proč tamhleten tu může jezdit na motorce a já nemůžu utrhnout mech? Odpověď? "Protože nechceš být jako on a ničit přírodu."
Trháním mechu to začíná, vybíjením vlka u nás a medvědů na Slovensku to končí.
Právě takovéto drobnosti v podobě trhání mechu nebo stavění mohyl z kamenů v řece jsou drobnosti, kterými vědomosti o přírodě začínají. Nechme děti hrát si a zkoumat přírodu, ale učme je, ukažme jim co je správné a co ne a vysvětleme jim proč. Naučme je vztahu k přírodě ne tím, že ji budou ničit, ale poznávat.
Nezabíjejme vosy jen proto, že přišly okouknout co máme dobrého, nenechme své děti krmit divokou lišku na Vosecké, povězme jim o tom, jak se chová pravý vlk, že to není krvelačná šelma, kterou znají z pohádek… Jen tak z nich vyrostou lidé, kteří se budou cítit součástí přírody a budou chápat přírodní procesy.
autor:
Diskuze k článku „Opravdu budováním domečku z vytrhaného živého mechu budujeme v dětech vztah k přírodě?“