Nejhůře se k pralesům chovají firmy Colgate-Palmolive, Johnson & Johnson a PepsiCo

autor: Lukáš Hrábek
Jakarta/Praha, 7. března 2016: Organizace Greenpeace zveřejnila žebříček hodnotící 14 nadnárodních korporací, které se zavázaly k nulovému odlesňování indonéských pralesů. Analýza ukazuje, že firmy musí vynaložit mnohem větší úsilí, pokud chtějí, aby palmový olej nebyl v budoucnu viníkem masivního odlesňování a aby se loňské ničivé požáry neopakovaly.

Velké společnosti se zavázaly k politice nulového odlesňování již před dvěma lety. Od té doby jen pár společností změnilo své chování a vnitřní kontrolní procesy tak, aby zajistily, že jejich palmový olej není pěstován na úkor tropických deštných pralesů. [2] Žádná ze 14 společností, které organizace Greenpeace hodnotila, ovšem zatím nemůže garantovat, že kvůli ní nedochází ke kácení a vypalování pralesů. Nejhůře ve studii dopadly firmy Colgate-Palmolive, Johnson & Johnson a PepsiCo, které absolutně neplní sliby, jež daly svým zákazníkům. Výrobky s palmovým olejem od těchto společností jsou přitom zastoupeny ve velké míře i na českém trhu, ať už jde o zubní pasty Colgate, krémy Neutrogena či brambůrky Lay’s. Lidé proto budou mít možnost oslovit tři selhávající firmy v rámci nové petice Greenpeace.

Kateřina Holubová, koordinátorka globálních kampaní Greenpeace ČR, řekla:
“Palmový olej z Indonésie se nyní masivně využívá všude ve světě. Společnosti musí zajistit, že jeho výroba nebude ničit pralesy, ohrožovat místní lidi či způsobovat vymírání orangutanů. Náš průzkum ukazuje, že velcí světoví hráči nedělají dost, aby zastavili destrukci indonéských pralesů.”

Lukáš Hrábek, tiskový mluvčí Greenpeace ČR, řekl:
“PepsiCo, Colgate-Palmolive a Johnson & Johnson si musí uvědomit, že při záchraně indonéských pralesů se závodí s časem, a že by se měly snažit doběhnout mezi prvními. Musí být více transparentní, zveřejnit seznamy svých dodavatelů a zajistit, že u nich nedochází k ilegálnímu kácení a vypalování pralesů. Jinak si jejich zákazníci nebudou moci s klidným svědomím vyčistit zuby nebo otevřít balení brambůrků.”

Co zjistil průzkum Greenpeace

Žádná ze zkoumaných společností nemůže s jistotou říci, že v jejím dodavatelském řetězci nedochází k odlesňování. Většina společností nedokáže ani odhadnout, kolik oleje, který kupují, splňuje jejich vlastní požadavky a standardy.

Dále jsme zjistili:

Jen jedna ze 14 sledovaných společností je schopná dohledat téměř 100 procent svého palmového oleje až na plantáže, kde byl sklizen.

Většina společností ještě ani nezačala s procesem nezávislých kontrol, aby ukázala, že její palmový olej je pěstován s ohledem na politiku nulového odlesňování.

Žádná z firem nezveřejnila úplný seznam všech dodavatelů. Některé ovšem zveřejnily informace o svých největších dodavatelích.

Žádná ze společností neuvedla, s kterými dodavateli rozvázala smlouvy kvůli porušování politiky nulového odlesňování.

Pozadí problému - pralesy, lidé a orangutani v toxickém kouři

Situace indonéských pralesů je kritická. Země přišla od roku 1990 o 31 milionů hektarů lesních ploch - to odpovídá téměř rozloze Německa. Palmový olej je největší hrozbou pro indonéské pralesy [3], což z něj dělá také největšího zabijáka místních ohrožených druhů - orangutanů bornejských či tygrů sumaterských. [4]

Odlesňování může za zničující požáry v loňském roce, které stály Indonésii 16 miliard dolarů [5] a toxický kouř ovlivnil životy a zdraví milionů lidí nejen na ostrovech, ale například i v Malajsii. [6] Kvůli akutním dýchacím potížím muselo být ošetřeno přes půl milionu lidí. [7]

Požáry vyprodukovaly také ohromné množství skleníkových plynů. Během mnoha jednotlivých dní v říjnu a listopadu se do ovzduší uvolnilo z indonéských požárů více oxidu uhličitého než z celého průmyslu USA. [8]

Další informace
[1] Společnosti, které byly hodnoceny: Colgate-Palmolive, Danone, Ferrero, General Mills, Ikea, Johnson & Johnson, Kellogg, Mars, Mondelez, Nestle, Orkla, PepsiCo, P&G a Unilever.
[2] Jako příklad společností, které zavedly nezávislé kontroly, aby zjistily, zda jejich palmový olej nezpůsobuje odlesňování či porušování lidských práv, mohou sloužit firmy sdružené v platformě Palm Oil Innovation Group. (poig.org)
[3] www.greenpeace.cz
[4] www.un.org
[5] www.bloomberg.com
[6] blog.cifor.org
[7] www.reuters.com a news.asiaone.com
[8] www.wri.org



autor:
Lukáš Hrábek
tiskový mluvčí Greenpeace ČR

datum vydání:
7. března 2016


Diskuze k článku „Nejhůře se k pralesům chovají firmy Colgate-Palmolive, Johnson & Johnson a PepsiCo“



 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!