Jak elektrické motocykly z Afriky vyřešily největší problém elektromobilů?
Afrika a elektromobilita?
Pokud si myslíte, že Afrika nemůže dát světu žádný pokrok z oboru elektromobilů, tak stojí za připomenutí jméno jistého člověka, který se také v Africe narodil.
Možná jste o něm slyšeli. Je to v Jihoafrické republice narozený Elon Musk. Tento článek ale nebude o Muskovi ani o tom, jak tento rodák z Pretorie postavil na nohy a celosvětově prosadil elektromobily Tesla.
Tento článek bude o lidech z Ghany, kteří se snaží o podobnou „revoluci“ jako Musk, ale místo čtyř jen na dvou kolech.
Elektrické motocykly Kofa z Afriky
Motorky jsou v Africe oblíbeným dopravním prostředkem. Zvládnou se proplétat chaotickým provozem ve městech i na udusané cestě v divočině. Jsou levné, snadno se řídí a v případě problémů se dají i lehce opravovat.
Ale mimo „civilizaci“ může být majitel stroje se spalovacím motorem problém sehnat palivo, které se musí složitě a draze přepravovat divočinou.
A možná toto byla jedna z motivací, která stála na začátku vývoje elektrických motocyklů Kofa. Při pohledu na ně se mohou zdát „obyčejné“ nebo dokonce „zastaralé“... ale ruku na srdce, co od nich potřebujete víc? Motorka je v Africe dopravní prostředek, není to nástroj, kterým si máte zvyšovat vlastní EGO.
S několik metráků těžkým „Harleyem“ zapadnete v prvním písku a jet na tamních cestách více než stovkou je pomalu sebevražda. Ostatně, ono to ani na našich silnicích občas nebývá o moc lepší. Takže „zastaralá motorka“ není žádná velká nevýhoda. Navíc, ona vůbec není zastaralá. To nejdůležitější na ní je totiž ukryté v boxu v místech, kde má většina motorek svůj benzínový motor.
Síť výměnných stanic pro bleskovou výměnu baterií
Mnoho lidí vyčítá elektromobilům složité a dlouhé nabíjení. O složitosti se dá polemizovat, nicméně s výjimkou ne všude dostupných super výkonných nabíječek skutečně může být nabíjení nepříjemně dlouhé.
Nikoliv ale u motorek Kofa. Prostě zajedete ke „Kofa Swap & Go“ výměnné stanici, vysunete z motocyklu baterii o přijatelné hmotnosti 14kg, dáte jí do výměnné stanice a místo ní si vezmete jinou, plně nabitou. Stejně to pak uděláte i s druhou identickou baterii v motorce a jedete dál.
Celá operace trvá méně než půl minuty! Žádné čekání na volný stojan na čerpací stanici, žádné čekání než se palivo natankuje, žádný zápach paliva, žádné složité placení. Nevím jak vám, ale mě to zní super.
Díky své kapacitě 2kWh může Kofa akumulátor sloužit i jako náhradní zdroj elektřiny v místech, kde elektřina zavedená není. A je to přece Afrika, kde se nedostatku světla nemusí člověk obávat. Takže majiteli elektrické baterky nic nebrání mít doma navíc solární panel a baterii si v klidu nabíjet sám.
Protože ale nic není dokonalé, tak ani projekt Kofa není bez chybičky. Někomu může vadit, že dojezd na jednu sadu baterií je kolem 80 km, stejně tak i maximální rychlost 80km/h se může někomu zdát jako nedostatečná.
Ani síť výměnných stanic zatím není příliš hustá, zrovna předevčírem firma oznámila zprovoznění dalších osmi stanovišť v Akře, hlavním městě Ghany.
Ale je to všechno jen začátek. Nadějný začátek. Vždyť v době, kdy Benz konstruoval svůj první automobil, se benzín také nedal koupit všudypřítomných na čerpacích stanicích. Musel ho složitě kupovat v místních lékárnách, kde ale většinou neměli ani požadované množství benzíny skladem.
A stejný začátek je i podobná elektrická motorka s výměnnou baterií. Pravda, nemá takové zrychlení jakými se chlubí dnešní elektromobily, nemá dokonce ani autopilota a obří LCD. Má ale něco, co většina dnešních elektromobilů nemá. Je levná, praktická a díky své minimální váze i skutečně ekologická.
Zdroj: Kofa.co, CleanTechnica.com
témata článku:
autor:
Diskuze k článku „Jak elektrické motocykly z Afriky vyřešily největší problém elektromobilů?“