Fotografování zimní krajiny, aneb kdy, kde a jak?

autor: Jiří Jirout
V zimních měsících má dnes většina lidí na práci jiné činnosti, než se potulovat po zasněžené a mrazivé krajině. Málokoho napadne vyrazit do přírody, natož s fotoaparátem. V celé naší vlasti je tolik krásných a zajímavých míst, která stojí za návštěvu, a není v moci běžného smrtelníka, aby je stihl objet všechny. Přesto má ale každý určitě ve svém okolí nějaké to místečko, kam chodí či jezdí rád. Napadlo vás někdy s sebou vzít fotoaparát a to místo v zimě vyfotit? Vřele bych to všem doporučoval.

Na fotografické túry je nejlepší vyrážet brzy ráno, to kvůli rannímu východu slunce. Ale i když je pod mrakem a nebo počasí kam byste psa nevyhnali, fotograf se dokáže přizpůsobit.: teple se obléknout, vzít si s sebou i něco na zahřátí (od 18 let!), hodit fotoaparát na rameno a vyrazit... Samozřejmě, že úspěch vašeho počínání nemusí být vždy ohromný, ale i pár fotek dokáže pak za dlouhých zimních večerů zahřát nejen u srdce. K tomu, aby to takto dopadlo, je dobré vědět, že nejen téma nebo kompozice, ale i technické problémy nám mohou naše úsilí zkazit!

Vzhledem k tomu, že jsem stále věrný klasické fotografii, omlouvám se předem všem příznivcům digitálního focení. V tomto směru jsou moje zkušenosti na nulové úrovni, a proto se věnuji problému z analogové úrovně, a to ještě pouze v rámci zrcadlovek. Automatické fotoaparáty řeší spoustu problémů za vás. Přesto (nebo právě proto) bych řekl, že to s nimi není taková zábava...


Téma:

Co fotit v zimě? To je asi hlaví otázka všech fotografů - amatérů, ale dost možná i profesionálů. Můžeme fotit zasněženou krajinu, ledové krásy, s dostatečným makro vybavením i jednotlivé krajky sněhových vloček... prostě vše, co nám Královna Zima dokázala nadělit pro čas kolem Vánoc. Záleží proto jen na nás, co si z té nepřeberné krásy vybereme a zvěčníme na film nebo jiné médium. To vše barevně i černobíle - fantazii se meze nekladou!!!


Kdy vyrazit?

Pokud jste fanoušky východů slunce, doporučuji, celkem logicky, vyrazit ráno. Naštěstí pro vás, zimní spáče, vychází sluníčko o něco později a proto si můžeme před výšlapem trochu přispat. Ale i tak se doporučuje vyrazit v dostatečném předstihu - to kvůli přípravě stanoviště a fotonádobíčka... Zimní slunce má ale ještě další výhody - celý den se totiž pohybuje nízko nad obzorem, čímž vyniknou detaily v krajině. Ta se pak zdá poněkud plastičtější. A o večerních zimních západech snad nemusím ani mluvit. Každý snad již viděl ty nádherné barvy a dlouhé stíny, které prolínají od západu do celé nebeské klenby...


Co se sněhem?

Záleží na úhlu pohledu. Nově napadaný prašan nás upoutá svou strukturou, naopak umrzlý starý sníh se dokáže kouzelně lesknout a vytvářet abstraktní obrazy a odrazy. Přesto je to většinou jednolitá bílá plocha, která na fotografiích vypadá přece jen dost fádně. Proto se všeobecně doporučuje do výsledného obrazu zakomponovat i výrazně tmavší plochu (jezero, les...atd.). Znovu bych řekl, že záleží pouze a jen na naší fantazii a cítění!


Slunce:

O některých aspektech zimního slunce jsem se již zmínil. Samozřejmě je dobré vědět, kdy a hlavně kde se slunce nachází. Můžeme se spolehnou na svou intuici, ale spolehlivější jsou tzv. poziciometry. Nejen s polohou slunce je to v zimě složité. Hlavním problémem je barevné zabarvení slunečních paprsků. Zvláště v horském terénu vám mohou fotky vycházet silně zbarvené do modra. To způsobuje vyšší intenzita UV paprsků. Toto modrání se dá potlačit nebo odstranit použitím UV filtru - vždy upřednostněte raději kvalitu než nízkou cenu. Riskujete tím nižší kvalitu výsledné fotografie, a to hlavně kvůli použití nekvalitního skla (v horším případě dokonce plastu) při výrobě UV filtru. Nutno říci, že dnešní objektivy většinou mají tuto otázku hůře či lépe zvládnutou už z výroby...


Jaký fotoaparát?

Pokud budeme fotoaparát chránit před mrazem, pak můžeme vyrazit s jakýmkoliv přístrojem. Ale u přístrojů s elektronikou riskujeme, že se v přístroji rychle vybijou baterie a my můžeme "v klidu" odejít domů... Mechanické přístroje, kde je baterií napájen maximálně expozimetr či závěrka, přinášejí lepší výsledky. Přesto u těchto fotoaparátů může dojít ke zpomalení chodu závěrky a jiných součástí.


Mráz:

Mráz je sice největší přítel zimního fotografa, ale dokáže být i úhlavním nepřítelem! Maziva používaná v naprosté většině fotoaparátů nejsou přizpůsobena nízkým teplotám - v mrazu rychle tuhnou! Proto dochází k zamrzání závěrek jak mechanických, tak elektronických. O mazivech v objektivech všech typů snad ani mluvit nemusím. V každém případě - nesnažte se rozhýbat objektivy nebo jiné součásti násilím!!! Předejdete tak jejich poničení.


Fotomateriály:

Co se týká emulzí na filmech, bát se nemusíme! Spíše bychom měli věnovat pozornost podkladovému materiálu. Ten se v mrazu rád láme - proto negativ při zakládání případně zpětném převíjení moc nemordujte. Riskujete, že vámi zachycené okamžiky budou nenávratně zničeny!!!


Filtry:

Výše v článku jsem se již zmínil o použití UV filtru. Ten bych označil za velmi důležitý. Filtr Skylight vyrovnává barevné podání stínů na fotografií, přesto má podobný účinek jako UV filtr. Dalším nepostradatelným filtrem pro zimní fotografii je filtr polarizační. Jeho principem je odfiltrovat odražené polarizované sluneční světlo. Toho je v zimní krajině víc než dost. Jak známe všichni, sníh se leskne. Kvalitním polarizačním filtrem tyto odlesky můžeme eliminovat tak, jak si přejeme. Vzhledem k velkým plochám bílé barvy v zimní krajině dále doporučuji použití šedých přechodových filtrů, které zmírní světelné rozdíly mezi bílými a tmavěji zbarvenými plochami. To nám umožní přesnější měření expozice. V černobílé fotografii je nejpoužívanějším filtrem filtr žlutý. Díky němu je pak sníh zdánlivě tmavší a má výraznější strukturu. I modrá obloha bude tmavší.


Korekce expozice:

Bílá barva, jak známo, odráží sluneční paprsky. Proto se hodnoty naměřené expozimetrem výrazně liší od skutečnosti. Většinou až o dva expoziční stupně.Je nutné tedy provést korekci expozice. Ale vzhledem k tomu, že se v tomto bodě chovají odlišně jak fotoaparáty tak použité materiály, je lepší použít jinou techniku. Její princip je jednoduchý - prostě nafotíme více fotek jednoho motivu při různých nastaveních hodnot clony a času. Samozřejmě záleží i na tom, kolik jsme ochotni do našeho koníčka investovat...


Návrat domů:

I poté, co znovu překročíme práh našeho domova, měli bychom věnovat pozornost svému "miláčkovi" Nejlepší je nechat jej v brašně do té doby, než se vyrovnají teploty. I když to budeme provádět opatrně, většinou se nevyhneme kondenzaci vody na kovových částech fotoaparátu a také na vnějších čočkách objektivů. Nedoporučuje se je otírat. Necháme je raději jen oschnout, případně ošetřit běžným způsobem - totiž jemným hadříkem na optiku, který zabrání poškrábání optiky.

Doufám, že těchto pár řádků vám přinese přinejmenším inspiraci pro zimní čas a jeho využití. Porozhlédněme se spolu po zimní krajině a vyražme na čerstvý vzduch. Nemusíme zrovna tvořit dějiny fotografie, ale každá fotografie je originál, a proto je krásné je vytvářet. A všem fotografům bych chtěl ještě popřát dobré světlo!!!



autor:
datum vydání:
24. února 2004


Diskuze k článku „Fotografování zimní krajiny, aneb kdy, kde a jak?“



 

Líbí se Vám naše články? Sledujte nás na Facebooku nebo pomocí RSS kanálu!