Fotografické filtry - seznamte se prosím...
Filtr je v podstatě kus skla nebo plastu, který se umisťuje před objektiv, za účelem dosažení nějakého efektu. Efekt může být buď z oblasti kreativní, tzn. různé deformace a barevné distorze, nebo z oblasti "vylepšující snímanou scénu" (názvy kategorií berte s rezervou, nejedná se o oficiální termíny). První kategorii si probereme jen zběžně, protože naprostou většinu efektů jste schopni udělat i v počítači a upřímně řečeno, ani mne nijak moc neoslovily. Naopak, druhá kategorie nás bude velice zajímat. Zde zjistíme, že z většiny fotek snímaných bez jakéhokoliv filtru, jsme mohli vytáhnout mnohem, mnohem více.
Velmi důležitou vlastností filtru je kvalita antireflexních vrstev. Ty jsou velice důležité, zabraňují vzniku nežádoucích odlesků apod. Všeobecně, dražší a většinou i kvalitnější jsou samozřejmě filtry skleněné. Ani těch plastových se však nemusíme bát - dnes už je k dostání mnoho výrobků dostatečně kvalitních pro naše účely. Signifikantní postavení zde má systém Cokin, kterému budeme věnovat samostatný oddíl.
Ještě mi dovolte varování - pokud možno, nekupujte ty úplně nejlevnější filtry. Rozdíl výsledného efektu je poměrně dost výrazný. Jako nejhorší přijatelná varianta se mi ukázaly filtry od Marumi. Nedoporučuji filtry od Hamy - ty snad nemají vůbec žádné antireflexní vrstvy. Z těch kvalitnějších (ale také dražších) jmenujme například fy. Hoya a B&W. My si budeme filtry demonstrovat především na systému Cokin.
Systém Cokin
Už o něm mluvím dostatečně dlouho, aby jsme si řekli o co vlastně jde. Systém se skládá z několika typů držáků, adaptérového kroužku a mnoha filtrů, které se dají do držáku zasunout. Už asi tušíte tu obrovskou výhodu - i když máte několik fotoaparátů, s různými objektivy, stačí vám jedna sada filtrů! Vyměnit budete muset jen adaptérový kroužek. Pokud byste používali klasické kulaté filtry, musíte se držet jednoho objektivu - který má například průměr závitu 55m. Pokud by jste měli další objektiv s menším průměrem, ještě existuje redukce. S větším průměrem si ale už neporadíte. A navíc - kruhové filtry neposkytují některé potřebné možnosti, především u šedých přechoďáků - k tomu se ale dostaneme. Více Vám napoví obrázek:
Tak jednoduché to však není. Existuje několik řad, především řada "A" a řada "P". Pokud máte malý digikompakt a neuvažujete do budoucna o digitální SLR, je pro vás řada "A". Ostatní si jistě rádi připlatí pár desítek korun na mnohem univerzálnější řadu "P". A že na svém kompaktu nemáte závit na filtry? Pokud máte alespoň závit k uchycení na stativu, máte vyhráno - Cokin vyrábí i speciální držák pro Vás!
Většina filtrů popisovaných dále jsou filtry od Cokina. Pokud tomu bude jinak, upozorním na to.
Kreativní filtry
Jak jsem slíbil, alespoň krátce o kreativních filtrech. Na snímcích vedle, můžete získat představu,co tyto filtry dokáží. . Osobně je (snad kromě hvězdičkového) nepovažuji za moc velký přínos...
Filtry "vylepšující snímanou scénu"
Do této kategorie patří široká paleta filtrů, které různým způsobem ovlivňují snímanou scénu tak, aby se "obešla" některá technická omezení a scéna vypadala tak, jak má nebo případně upravují barevné podání tak, aby byla fotografie vizuálně zajímavější. Uff - to jsou věty... Probereme si je pěkně popořadě:
1) UV a Skylight
2) Polarizační filtr
Základní, nejlevnější filtry. UV by měl eliminovat složky ultrafialového záření, Skylight mírně redukuje modravé tóny, především na lidské kůži (fotografované postavy nemají tváře domodra atp.). Vzhledem k tomu, že UV filtr je většinou součástí snímače fotoaparátu (a filtr tedy funkci plní jen při použití na kinofilmu) a efekt Skylightu poměrně snadno docílíte buď nastavením bílé nebo posléze v grafickém editoru, zdálo by se, že jsou k ničemu. Přesto jsou jedněmi z nejrozšířenějších. Fotografové je totiž používají jako krytku objektivu! Přeci jen je lepší poškrábat nebo jinak poškodit relativně levný filtr, než drahý a často dokonce integrovaný objektiv, že. Zde je samozřejmě lepší, pokud je filtr kroužkový (viz. obrázek). Našroubujete jej na závit objektivu a hotovo - už se o něj nestaráte...
Jeden z nejdůležitějších. Kdysi se ještě vybíralo mezi lineárním a cirkulárním polarizačním filtrem (pro autofokus), dnes už jsou snad všechny jen cirkulární. Jde o eliminaci polarizovaných paprsků světla (paprsky, které kmitají v jiné rovině než paprsky zdroje). Ty tvoří většinou různé odlesky (na výkladních skříních, hladině rybníka apod.). Pokud jste ve správném úhlu (zhruba 90° k paprskům světelného zdroje), tak jste správným nastavením schopni nežádoucí odlesky téměř plně eliminovat. Paprsky však nepolarizuje všechno - například odrazy paprsků z kovových materiálů polarizované nejsou. Velmi podstatné je ovšem to, že paprsky odražené od oblohy, případně mraků polarizované jsou - a ve správném úhlu a správně nastaveným filtrem jste schopni velkých věcí!
Na obrázku si povšimněte nejen znatelně tmavší oblohy, ale i mnohem lépe prokreslených mraků. A teď si prohlédněte své fotografie - na kolika z nich je jen taková bledá, nijaká obloha? Bohužel, jak jsem již psal, tíženého efektu nedosáhneme vždy. Potřebujeme správnou konfiguraci soustavy slunce-fotografovaný objekt-fotograf. Jsou ale i další způsoby, jak manipulovat s podáním oblohy.
Na Vašem zvážení je, zda si polarizák pořídíte kroužkový nebo Cokin. Vzhledem k tomu, že se již nejedná o nejlevnější záležitost (a tady výrazně varuji před těmi nejlevnějšími výrobky!), doporučil bych filtr Cokin - budete-li se o něj dobře starat, přežije nejeden Váš fotoaparát. V takovémto úhlu pohledu to není závratná investice.
3) Šedé přechodové filtry
Nyní se nám prezentuje jedna z nejsilnějších výhod systému Cokin. Jak by jste asi s kroužkovým filtrem změnili výšku začátku přechodu? S Cokinem si vše nastavíte dle potřeby!
U té krajinové scény (vím, že záběr nestojí za mnoho, je to zkrátka pohled z kopce nad kolejemi a zde má hlavně demonstrační účely) si všimněte, jak nám krásně vylezla spodní část fotky (porovnejte se záběry s polarizákem). To je efekt, se kterým je třeba počítat a je důležité, aby se to nepřehnalo. Bez filtru by zde došlo k již zmiňovanému "vyžrání oblohy" nebo přetmavenému spodku. Možná si říkáte - ztmavit mohu i v editoru, ne? Ano i ne. Uvědomte si, že přetmavením nebo vypálením ztratíte mnoho obrazových informací. Při přepálené obloze z ní v editoru ty oblaka už prostě nedostanete.
4) Barevné přechodové filtry
5) Šedé neutrální filtry
Tyto filtry jsou stejnoměrně šedé po celé ploše. K čemu nám to může být? Představte si, že je nějaká scéna přejasněná (vznikly by přepaly) nebo potřebujete co nejdelší snímací čas (typicky na vodopády apod.). Máme dva základní filtry, ND4 (slabší) a ND8 (silnější). Bez pomoci těchto filtrů málokdy vytvoříte "bohaté" vodopády.
Na první fotce vidíte efekt prodlouženého času snímání (zde to byly 3 sekundy!), na druhém by bez použití ND filtru vznikly přepaly (slunce se od skály prudce odráželo) a konečně na třetím vidíte další možný efekt prodlouženého snímání - věnujte svou pozornost vodní hladině.
6) Barevné filtry
Závěr
Je zřejmé, že jsme nezvládli probrat všechny filtry a říci si všechny potřebné informace. Každopádně, pokud se rozhodnete nějaký ten filtr zařadit do své výbavy, vše si nejdříve v klidu a pohodě vyzkoušejte. Ať víte, jak se daný filtr chová za různých podmínek atd. Pokud není Vaším záměrem silně ovlivněná fotografie (na první pohled nereálně působící), snažte se být pokud možno citliví a volit ty pravé filtry v pravý čas... Ale to se člověk bude učit stále, na to žádná rada není ;o). A máte-li nějaké další informace, které by tu měly zaznít, případně si chcete něco upřesnit, na něco se zeptat, neváhejte využít komentářů pod článkem! Přeji dobré světlo!
autor:
Diskuze k článku „Fotografické filtry - seznamte se prosím...“