Budeme létat tišeji? Díky sovám možná ano
Speciální stavba křídel
Sovy rády loví hlodavce. Jak známo, hlodavci dokáží velmi rychle před nepřítelem zmiznout pod zem. Právě hluk křídel hlodavce upozorní, že se blíží nepřítel. Aby nebyly slyšet, dostaly sovy od přírody do vínku speciální měkká jemná peříčka umístěná na hranách křídel. Právě ta mají za úkol tlumit hluk a zvýšit tak úspěšnost lovu. Této vlastnosti svého peří sova využívá nejen k tomu aby nebyla slyšet, ale i k tomu aby svou kořist na zemi ještě lépe slyšela. Ikdyž sovy jako takové patří k nejlépe slyšícím ptákům vůbec. Jako jedny z mála mají ušní boltce.
Japonci tomu přišli na kloub?
To bylo předmětem bádání týmu Hao Liua na japonské Čibě, který odhalil aeroakustické mechanismy, které sovám umožňují tichý let. Tento tým v centru Aerial Intelligent Vehicles využívá biomechaniku a biomimetiku a snaží se tak inspirovat přírodou.
Nemusím tu psát, že se lidstvo inspirovalo u ptáků při sestrojení letadel. Nicméně zejména nadzvuková letadla jsou velmi hlučná. Jejich hluk výrazně přesahuje doporučené limity bezpečné pro lidský sluch. Objevy Liuiho týmu slibují, že v budoucnu budeme létat, možná i jezdit, mnohem tišeji.
Dva 3d modely křídel sov
Vědci vytvořili dva 3d modely sovích křídel, jeden se „sovími třásněmi“ na konci křídel, druhý bez nich. Oba podrobili simulacím proudění vzduchu při rychlostech sovího letu. Potvrdili, že tyto „třásně“ dokáží snížit aerodynamický hluk při zachování stejných aerodynamických vlastností jaké má křídlo bez nich. Zjistili, že třásně slouží k tomu aby potlačily změny proudění vzduchu v jejich blízkosti tím, že rozbijí vzdušné víry. Třásně také potlačují jejich uvolňování na koncích křídel tím, že zmírňují vzájemné působení proudění mezi pery v těchto místech.
Liu a jeho tým tak prohloubil naše vědění o tichém klouzavém letu sov. Tyto znalosti bz mohly být velkým příslibem, že v budoucnosti budeme létat výrazně tišeji.
Zdroje:
témata článku:
autor:
Diskuze k článku „Budeme létat tišeji? Díky sovám možná ano“