Bio: Zájem veřejnosti roste, stejně jako nabídka
Chutnější, ale dražší
Spotřebitelé kupují biopotraviny zejména proto, že jsou kvalitnější, chutnější a neobsahují zbytečné chemické látky. „V současné době existuje již stabilní skupina spotřebitelů, která zná přednosti biopotravin, a proto je kupuje. Dokonce ani v době současné ekonomické krize zájem spotřebitelů o biopotraviny neklesá,“ uvádí Dana Večeřová, ředitelka odboru komunikace na Ministerstvu zemědělství.
Naopak hlavní překážkou pro větší rozšíření biopotravin mezi spotřebitele zůstává již tradičně jejich cena, která je průměrně dvakrát vyšší. Třeba u masa nebo sladkostí to může být i více, naopak mléčné výrobky jsou dražší jen zhruba o čtvrtinu.
Tedy za vším hledejme peníze? Asi to nebude tak jednoznačné. „Biopotraviny neprávem získaly kvůli řadě nepodložených negativních zpráv poměrně špatnou pověst,“ smutně konstatuje velký zastánce biopotravin Tom Václavík z Green Marketingu, s optimismem však dodává: „Jakmile se toto podaří překonat, spotřeba opět poroste.“
Útrata? 200 za rok
Průměrná roční spotřeba na obyvatele zůstává okolo dvě stě korun a nemění se ani podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů v ČR, který činí zhruba 1 %. Tento podíl je léta plus minus stejný, což může být pro někoho překvapením. Ve světle afér s nekvalitními konvenčními potravinami z dovozu je totiž nasnadě, že si Češi začnou více hlídat, za co dávají své peníze.
Je ale třeba sledovat dění v souvislostech. V roce 2008, na začátku ekonomické krize, kupovalo biopotraviny pravidelně nebo občas 39 % spotřebitelů, v letošním roce to bylo podle výsledků průzkumu společnosti KPMG 41 % spotřebitelů, informovala Dana Večeřová a dodala: „Nejvíce se biopotraviny nakupují v Praze, Plzeňském a Jihomoravském kraji.“
Hlavně ale roste nabídka potravin ve velkých řetězcích, trochu kuriózně je největší v obchodech dm drogerie markt s více než sedmi sty položkami, následují Globus a Tesco. Letos vzrostl i počet výrobců biopotravin u nás, zatímco na konci loňského roku bylo registrováno 454 výrobců, 25. srpna letošního roku to bylo 477 subjektů, tedy nárůst o zhruba 5 %.
Ke stejnému datu hospodařilo ekologicky 3922 ekofarmářů na 493 880 hektarech, což dělá podíl 11,65 % z celkové výměry zemědělské půdy. A celkový obrat trhu s biopotravinami? Ten výrazně přesahuje 2,2 miliardy korun ročně, více jak miliardu a půl dělá spotřeba v ČR.
Stále větší výběr
„Na trhu je širší nabídka biopotravin, pro řetězce je dnes naprostou samozřejmé mít BIO ve svém sortimentu. Lidé mají více informací, pečlivě si vybírají a sází na kvalitu,“ uvědomuje si Jana Matoušková, která řídí marketingový tým společnosti PRO-BIO a dodává: „Změnilo se nákupní chování lidí a pro objednávky využívají také e-shopy.“
Jana Matoušková připomíná, že na trhu jsou dva nové časopisy, které se zabývají tématikou BIO. Navíc se tyto potraviny stále častěji objevují v sortimentu hotelů, restaurací, dostávají se do jídelníčků škol a školek, což je správně z mnoha důvodů. „Těší mě, že se rozrůstají řady jak spotřebitelů, tak ekologických farmářů,“ říká.
Pojďme se nyní podívat na zájem o bioprodukty v jednotlivých segmentech. Pokud nebudeme počítat jako relevantní kategorii „Ostatní zpracovávané potraviny“, pak kategorie „Mléko a mléčné výrobky“ si dlouhodobě drží první místo, má pětinový podíl na trhu s biopotravinami (pokles oproti minulému roku), následují dětské výživy (podíl 15,75 %), třetí pak je ovoce a zelenina (14 %, zahrnující také ovocné a zeleninové šťávy), kde byl zaznamenán největší meziroční nárůst.
Nový trend: Nákup od farmáře
Trendem posledních let je přímý prodej biopotravin, což znamená prodej ze dvora, farmářské trhy, či biobedýnky. Tento druh prodeje se na celkovém prodeji biopotravin podílí asi z 5 %, stejně jako prodej v lékárnách. I nadále nakupují čeští spotřebitelé nejvíce biopotravin v maloobchodních řetězcích (64,4 %), druhé místo si pak drží s téměř 20 % prodejny zdravé výživy a biopotravin.
Jan Valeška z organizace PRO-BIO LIGA říká, že s nárůstem téměř 2 % je prodej ze dvora již třetí největší odbytový kanál, byť v celku objemu prodejů stále marginální. To ostatně potvrzuje i fakt, že se významně zvýšila kategorie výrobců, u nichž výroba bipotravin představuje veškerý obrat a to o 40 podniků, většinou farem.
„Čím více běžných zákazníků biopotraviny kupuje, tím větší je důraz výrobců na co nejvyšší kvalitu kulinářskou,“ vysvětluje Tom Václavík a také on vidí jako poslední trend důraz na co nejkratší dodavatelský řetězec.
Smartphone poradí
A trendem poslední doby je využívat při svém zdravém životním stylu také moderní technologie. Internet, tablety i tzv. chytré mobilní telefony nabízí nespočet možností a aplikací, které mohou pomoci. Tak třeba aplikace „Adresář farmářů“, kterou pro majitele chytrých mobilních telefonů připravila neziskovka Hnutí DUHA, pomůže najít nejbližšího bioprodejce.
"Ptáte se, jaké bych doporučila chytré aplikace do smartphonů? Rozhodně bych doporučila používat v obchodech spíš lupu. Pohled na složení některých konvenčních potravin může být pro někoho šok. Na www.chemievjidle.cz lze stáhnout zajímavou aplikaci, jejíž součástí je databáze 12 750 potravin, mimo jiné i biopotravin. Najdete zde složení výrobků i s popisem éček," dodává Zuzana Čítková z Green marketing cenového BIOmonitoru. Nicméně i lupa může být součástí chytrého telefonu, tyto malé přístroje dnes umí opravdu všelicos…
témata článku:
autor:
Diskuze k článku „Bio: Zájem veřejnosti roste, stejně jako nabídka“
Další články na podobné téma | ||
---|---|---|
Jmelí bílé – záleží na úhlu pohledu | Není svíčka jako svíčka | Zázvor pravý – asijské zlato, které může i škodit, pozor v těhotenství |
zobrazit více článků... |